fakkel

fakkeltjes.be

  1. Digitale planeet
  2. Dossiers

Games

Geschiedenis van de videogames

Games zijn op korte tijd enorm geëvolueerd. Volg de geschiedenislijn van de games.

De flipperkasten uit de 19de eeuw en andere spellen met munten worden wel eens als de voorloper van de elektronische arcadespellen gezien.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) was er veel onderzoek naar de ontwikkeling van computers. Men gebruikte computers om de geheime codes van de vijand te kunnen kraken. Het onderzoek maakte het ontwerpen van spelprogramma’s mogelijk.

Er is veel discussie over wat nu juist het eerste computerspel was. Eén van de eersten is in elk geval het spelletje OXO (1952), ook bekend als boter, kaas en eieren. Er bestond maar één computer waarop men dit spel kon spelen, er was dus een wel zeer lange wachtrij!

In de jaren ’70 ontstonden er arcadehallen. Om de elektronische spelletjes te kunnen spelen, moest men betalen met munten, net zoals op de kermis dus. De arcadehallen hebben ervoor gezorgd dat videospellen populair werden.

De Magnavox Odyssey (1972) was de eerste spelconsole die men kon kopen voor thuisgebruik. Men moest hem aansluiten op de tv.

Pong (1972) was het eerste spel dat door heel veel mensen is gespeeld. De meeste spellen in de jaren ’70 waren varianten op Pong.

Er verschenen nog consoles in de jaren ’70. Gamen werd echter pas echt populair met komst van Nintendo Entertainment System in 1983. Het succes van de console was onder meer te danken aan het spelletje Super Mario Bros (1985). Dit is tot op vandaag het tweede beste verkochte game ooit. Meer dan 40 miljoen mensen hebben dit spel gekocht. Na de NES bracht Nintendo nog de Super Nintendo, Nintendo 64, de Gamecube, de Wii en de Wii U uit. Mario is tot op vandaag het uithangbord van Nintendo.

Met de Nintendo gameboy en de Sega Game Gear kwamen in 1990 de eerste draagbare spelcomputers op de markt.

De eerste versie van Tetris kwam uit in 1984, maar het spel werd pas echt populair toen het op de Nintendo gameboy kwam. Vandaag wordt Tetris nog door jong en oud gespeeld. Bijvoorbeeld in het spelprogramma Blokken.

In 1995 kwam Sony’s PlayStation op de markt en werd direct zeer populair. Sommige videospellen begonnen er realistisch uit te zien zoals het avonturenspel Tomb Raider.

In 2000 kwam er met de Playstation 2 een opvolger. De Playstation 2 is de best verkochte console ooit. Hij werd maar liefst 150 miljoen keer verkocht.

De spelconsoles volgden elkaar in sneltempo op en werden steeds krachtiger.

Microsoft’s Xbox (2002)

Nintendo Gamecube (2002)

Xbox 360 (2005)

PSP (2005)

Nintendo DS (2005)

Nintendo Wii (2006)

Wii Sports is het best verkochte spel ooit. Het ging meer dan 80 miljoen keer over de toonbank.

Playstation 3 (2007)

Spelletjes worden vandaag ook veel gespeeld op pads, gsm’s en smartphones. Ze worden aangeboden als ‘apps’. Het meest gedownloade app-spelletje is Angry Birds (2011).

Hoe ziet een spelconsole in het jaar 2050 eruit volgens jou?

VIRTUELE WERELD

Als je een computerspel speelt, kom je in een heel andere wereld terecht. Die wereld bestaat niet echt, ook al ziet hij er soms heel realistisch uit. We spreken dan van een virtuele werkelijkheid.

De virtuele wereld zie je dan op het scherm van je tv, je computer, je gsm... Je kan ook een virtuele helm opzetten. Dan lijkt het alsof je echt in die andere wereld bent. Als je met je hoofd draait, draai je ook in de virtuele wereld met je hoofd. Om het nog echter te maken, kan je speciale handschoenen en schoenen aantrekken. Dan lijkt het alsof je echt dingen aanraakt en echt in de virtuele wereld wandelt.

Voer voor filosofen

Stel je voor je dat je bent vergeten dat je virtueel pak (met helm, handschoenen…) hebt aangetrokken. Hoe kan je dan nog weten wat werkelijke wereld is en wat de virtuele wereld?
Hoe kan je zeker zijn dat je nu in de werkelijke wereld leeft en niet in een virtuele wereld?

VERSLAAFD

Soms is een spel zo tof dat je gewoon niet wil stoppen met spelen. En je wil o zo graag die ene eindbaas verslaan. Ben je dan verslaafd? Je bent pas verslaafd aan iets als het een negatieve invloed heeft op je leven. Als je bijvoorbeeld zo vaak een computerspel speelt dat je geen tijd meer hebt voor je huiswerk. Of als je liever aan je computer zit dan met je vrienden af te spreken. Je bent dus niet verslaafd aan computerspelletjes als je ook voldoende tijd maakt voor andere dingen. De hele dagen computerspelletjes spelen is dus niet gezond.

In China, Taiwan en Zuid-Korea zijn er al mensen gestorven omdat ze heel erg verslaafd waren aan een spelletje. Ze spelen dan uren, soms dagen aan een stuk en vergaten te eten en drinken.

Verslaafd of doorzettingsvermogen?

Games prikkelen je en dagen je uit. Je wil een missie uitspelen, een baas verslaan, een topscore neerzetten... Je wil gewoon doorzetten en daar is niks mis mee. Het is beter dan gewoon op te geven. Ook op school moet je soms doorzetten om iets tot een goed einde te brengen. Denk maar aan huiswerk of een moeilijke oefening.

GEWELD

Games kunnen een kick geven. Zeker als je net een moeilijke missie hebt uitgespeeld. Wetenschappers hebben aangetoond dat je na het spelen van een game een kwartiertje helemaal springlevend bent.

Sommige mensen denken dat je van games niet alleen springlevend, maar ook gewelddadig wordt. Maar is dat ook zo?

Als er een misdaad gebeurt, zoekt men vaak een makkelijke zondebok. “Het is de schuld van gewelddadige games,” hoor je dan zeggen. Dat is van alle tijden. Vroeger legde men de schuld bij ‘de televisie’ en nog vroeger zelfs bij boeken en strips. Mensen zijn vaak bang van nieuwe dingen.

Iemand wordt dus geen moordenaar door een computerspel te spelen. Computerspelletjes bestaan al enkele decennia. Het is niet zo dat de kinderen die zijn opgegroeid met computerspelletjes nu allemaal misdadigers zijn. Wat kinderen zien in videogames (maar ook in boeken en films) gaan ze niet direct nadoen.

Belangrijk is het verschil begrijpen tussen fantasie (de virtuele wereld) en realiteit. Kinderen kennen dit verschil soms nog niet goed. Dat is ook normaal. Kinderen zijn jong en moeten nog veel leren over hoe de wereld in elkaar zit. Daarom zijn sommige games verboden voor jonge kinderen.

Doordat de spelconsoles beter worden, worden sommige spellen ook realistischer. Sommige mensen denken dat dit een gevaar kan zijn. Daarom willen ze bijvoorbeeld dat het bloed van een vijand groen ziet in plaats van rood.

Toch blijft er nog één vraag open: waarom vinden sommige mensen geweld in boeken, films en strips leuk? In het echt vinden we die dingen toch niet tof? Eén van de theoriën is dat we stoom kunnen afblazen in games, net zoals we dat kunnen doen door te sporten.

Wat denk jij: waarom vinden sommige mensen geweldadige films, boeken en games leuk?

POSITIEF

Sommige ouders begrijpen games niet goed. Ze denken dat games slecht voor je zijn. Teveel computerspelletjes spelen is inderdaad niet goed en sommige gewelddadige games zijn niet bedoeld voor jonge kinderen. Maar games kunnen ook positieve effecten hebben. We hebben ze op een rijtje gezet:

Positieve effecten van games

  • Je reactiesnelheid wordt beter. Je reflexen worden getraind.
  • Bij racegames leer je geconcentreerd zijn.
  • Je krijgt beter ruimtelijk inzicht.
  • Je leert probleemoplossend denken door puzzels op te lossen.
  • Je kweekt doorzettingsvermogen door missies helemaal uit te spelen.
  • Bij sommige spellen leer je om samen te werken.
  • Sommige spellen zijn echt gezond, zoals Wii fit. Je fitnesst aan de hand van je Wii. Ook andere spellen vragen voor beweging zoals Wii sports.
  • Je leert multitasken, verschillende dingen tegelijk te doen. In sommige spelletjes moet je bijvoorbeeld de vijand verslaan, maar tegelijkertijd ook kijken dat je mannetje gezond is, je kaart in het oog houden, bevelen geven, enzovoort.
  • Veel spellen zijn in het Engels en zo leer je Engels bij.
  • Je hebt spellen die zich afspelen in het verleden. Zo leer je bij over geschiedenis.
  • Games kunnen sociaal zijn. Je kan het samenspelen met vrienden, thuis of online. Je kan ook over games praten, net zoals je over boeken of tv-series kan praten.

Zijn gezelschapsspellen aan het uitsterven? Nee, bordspellen zijn nog altijd heel populair. Van veel gezelschapsspellen zijn ook games gemaakt. Je kan de spellen ook samen op een tablet spelen.

LEER OVER HET VERLEDEN: SPEEL EEN SPEL

Deze drie klassiekers veranderen de wereld.

Pong (1972)

Pong was het eerste computerspel dat door heel veel mensen is gespeeld. De meeste spellen in de jaren ’70 waren varianten op Pong.

Pac Man (1980)

Pac Man is een van de meest succesvolle computerspellen aller tijden. Het kwam uit in 1980 en veroverde direct vele harten.

TETRIS (1984)

De eerste versie van Tetris kwam uit in 1984, maar het spel werd pas echt populair toen het op de Nintendo gameboy kwam. Vandaag wordt Tetris nog door jong en oud gespeeld. Bijvoorbeeld in het spelprogramma Blokken.

terug naar boven