fakkel

fakkeltjes.be

Magazines

Fakkeltjes vzw geeft drie magazines uit die zowel binnen als buiten de lessen niet-confessionele zedenleer worden gelezen. De magazines verschijnen vijf keer per jaar en volgen het verloop van het schooljaar.

  • De Fakkeltjeskrant voor kinderen van 6 tot 8 jaar (1ste en 2de leerjaar)
  • Het Fakkeltjesmagazine voor kinderen van 8 tot 10 jaar (3de en 4de leerjaar)
  • De Tienerfakkel voor tieners van 10 tot 12 jaar (5de en 6de leerjaar)

Klik op een cover om het voorbeeldmagazine in te kijken

In onze magazines worden kinderen gestimuleerd om met een open, tolerante en kritische blik naar de wereld te kijken. Waarden en attitudes zoals zelfstandig denken en handelen, respect voor mens en milieu, solidariteit en kritisch omgaan met media staan centraal. De inhoud van de magazines wordt afgestemd op het leerplan niet-confessionele zedenleer.

De magazines bevatten dossiers, verhalen, stripjes, spelletjes, knutselopdrachten en nog veel meer. In elk magazine staat er naast een thema ook een land centraal.

faq

Kan ik oude nummers nabestellen?

Oude magazines zijn niet na te bestellen. Wel komen de dossiers na elke jaargang in herwerkte versie op onze website te staan (ga naar digitale planeet).

Kan ik een gratis presentexemplaar ontvangen?

Gratis presentexemplaren nummers 1 kunnen voor de aanvang van het schooljaar aangevraagd worden via onze bestelpagina. U kan ook enkele kennismakingsnummers (magazines uit een voorgaande jaargang) aanvragen door ons een mail te sturen. U kan ook enkele magazines digitaal inkijken.

Hoe kan ik de magazines gebruiken in de lessen NCZ?

Het doelpubliek van de magazines zijn in eerste plaats de leerlingen niet-confessionele zedenleer. De magazines worden zo gemaakt dat de kinderen er zoveel mogelijk zelfstandig, in hun vrije tijd, mee aan de slag kunnen gaan. Daarnaast zijn de magazines ook bruikbaar in de lessen niet-confessionele zedenleer. De dossiers en verhalen vormen een goede basis voor een les. Er worden enkele vragen of opdrachten gesuggereerd. Het is uiteraard aan de leerkracht om hiermee verder aan de slag te gaan, bijvoorbeeld door het maken van werkblaadjes en het gebruik van aanvullend materiaal.

Met de landenrubriek wordt er veel aandacht geschonken aan andere culturen. Kinderen leren zo niet enkel nieuwe delen van de wereld kennen, maar reflecteren op deze manier ook over hun eigen ideeën en gebruiken. In de ontmoeting met de ander, leren we ook onszelf kennen.

De digitale planeet is een online bron van extra (les)materiaal, zowel voor de leerkracht als de leerling.

Wil je de Fakkeltjes actief gebruiken in de les? Dan kan het interessant zijn om de directie en/of gemeente aan te spreken voor een globale aankoop van de magazines.